Pedagógiai módszertan
A Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnázium pedagógiai módszertanát úgy alakítottuk ki, hogy azok diákjaink egyedi igényeit szolgálják, miközben egy fenntartható, szerethető, nyitott közösséget hoznak létre iskolánkban.
Belvárosi Tanoda: az egyik legrégebbi és legmodernebb alternatív gimnázium.
Pedagógiai munka a Belvárosi Tanodában. Új Pedagógiai Szemle 71. évfolyam (2021),
11-12. szám. Kattints a gombra és olvasd el a cikksorozat első részét!
Személyre szabott tanulási program
Ezt a diákkal közösen készítjük el, és szükség szerint alakítjuk a siker érdekében.
Kurzusrendszer, kreditrendszer
A tananyagot évfolyami bontás helyett tematikus kurzusokba rendezzük, és kreditrendszer segíti az előrehaladást.
Projektek
A tananyag egy részét a diákok projektmódszerrel dolgozzák fel, ami a kulcskompetenciák széleskörű fejlesztését is segíti.
Mentorrendszer
Diákjaink iskolai - és ha szükséges személyes - életét az általa választott mentor, segítő pár segíti. Együtt készítik el a diák aktuális órarendjét, vizsgabeosztását. Időről időre közösen értékelik előrehaladását és ezek alapján szükség szerint alakítják tanulási programját.
Partneri viszony
A siker legfőbb titka, ha a diák maga akarja a változást, a tanulást, ha életének ő az irányítója. Mi partnerei vagyunk céljai elérésében. Minden őt érintő ügyet vele közösen beszélünk meg, az ő igényeit szem előtt tartva alakítunk.
Évfolyamok helyett tanulócsoportok
Ezeket harmadévente újragondoljuk, hogy mindenki a neki leginkább megfelelő csoportban tanulhasson.
Vizsgarendszer
A kurzusok többsége a harmadév végén vizsgával zárul, ami segít megszerezni az érettségihez szükséges vizsgarutint, és csökkenti a mindennapi számonkéréstől való stresszt.
Összetett értékelési rendszer
Minden harmadévet értékelő beszélgetéssel zárunk, ahol nagy hangsúlyt kap az önértékelés. Ez alapján tervezzük meg a következő időszakot, így a diákoknak nagy szerepük van saját tanulási folyamatuk irányításában. A tanulmányi teljesítményt %-ban értékeljük. Nincs bukás, a nem sikerült vizsga ismételhető.
Stábműködés - Esetmegbeszélő stáb
Munkánk sok szintjére az együttműködés jellemző. Az iskolát a stáb működteti, ahol törekszünk minden kérdésben konszenzusra jutni. A mentorok munkáját heti rendszerességű esetmegbeszélő megbeszélés segíti.
Közösségi lét, kommunikáció
Kis iskolánk közösségében nyíltan kommunikálunk, és a diákokat is igyekszünk erre biztatni. Ennek színtere a heti rendszerességű diákstáb, ahol minden diák, tanár, munkatárs részt vesz, és megbeszéljük aktuális közös ügyeinket.
Mindezek alkalmazását az EMMI által kiadott egyedi eltérési engedélyünk teszi lehetővé.