VEKOP-7.3.6-17-2018-00013
Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnázium
Lépcsők. Továbbtanulást segítő kezdeményezések a Belvárosi Tanodában.
20.000.000. Ft
100%
A Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnázium (továbbiakban: BTAG vagy Tanoda) olyan kiemelt feladatot ellátó, tan- és térítési díjmentes iskola, amely a 16-25 éves középiskolákból kimaradt, kallódó, beilleszkedési- és magatartászavaros fiatalok személyközpontú gondozását, oktatását, egyénre szabott fejlesztését, érettségiztetését tekinti szakmai feladatának, s ezt 1990 óta eredményesen végzi. Tagja a Második Esély Iskolák Európai Szövetségének.
A BTAG feladata az oktatási- és segítő intézményes ellátásból kihullott fiatalok komplex ellátása. Jelentős tapasztalatokkal, eredményekkel, és módszertani tudással rendelkezünk a középfokú oktatásból lemorzsolódó fiatalok megkeresésében, képzésében és gondozásában. Évente 2-300 ilyen fiatallal kerülünk kapcsolatba ügyeleti rendszerében. A BTAG Pedagógiai Programja szerint a következő tevékenységeket végzi: egyéni ütemezésen és fejlesztő értékelésen alapuló felkészítés az érettségire, egyéni szükségletekhez, hozott tudáshoz és képességekhez igazodó tanulási folyamat, erősségekre alapozó egyéni fejlesztés, mentálhigiénés-, pszichoszociális gondozás, életvezetési tanácsadás, egyéni mentorálás, esetkezelés, csoportfoglalkozások, szabadidő-szervezés, készségfejlesztés, közösségi tevékenységek, pályaorientációs kurzusok.
Számos érdeklődő szakembert fogadunk, gyakorlóhelyet biztosítunk a pszicho-pedagógus-, szociális munkás-, és pedagógusképzésben résztvevő hallgatóknak; egyre több pedagógus és intézmény keres fel bennünket azzal a kéréssel, hogy vállaljuk képzésüket a deviancia-probléma kezelésének témakörében. Az oktatási rendszerből kihulló, deviáns életútra sodródó fiatalok oktatásához, gondozásához szükséges szaktudás megjelenését és bevezetését a közoktatásban és pedagógusképzésben magunk is sürgetőnek és indokoltnak tartjuk, ezért több kiképző kurzust és akkreditált képzést is kidolgoztunk.
Célcsoportok a jelen projekt keretében:
- hátrányos helyzetű, és/vagy rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő tanulók 15 éves kortól (tanulói jogviszony kialakítása a Belvárosi Tanoda Alapítványi Gimnáziummal),
- valamint a program keretében a célcsoporttal foglalkozó pedagógusok, mentorok, szakemberek,
- a bevont tanulók szülei, családtagjai,
- összességében a fent leírt tanulócsoport integrációja érdekében az intézmény többi tanulója.
Jelen fejlesztés célja a középfokú végzettséget (elsősorban érettségi bizonyítványt) megszerző hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók számának és arányának növelése, lehetőség szerint felsőoktatásba (vagy felsőfokú szakképzésbe) történő eljuttatása, mely hozzájárul a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentéséhez, a hátrányos helyzetű tanulók végzettségi szintjének növeléséhez, a felsőfokú vagy annak megfelelő végzettséggel rendelkezők arányának növeléséhez.
Részcélok:
- befogadói intézményi légkör kialakítása/növelése/fejlesztése
- esélyteremtő tanulásszervezés alkalmazása/fejlesztése
- szülőkkel történő partneri viszony kialakítása
- esélyteremtő pedagógia szemlélet/módszerek/eszközök alkalmazása
- a bevont diákok esetében egyéni fejlesztés megvalósítása
- alapkészségek fejlesztése
- lemorzsolódás megakadályozása
- felzárkóztatás, hátránykompenzáció megvalósítása
- tanulmányi eredmények javulása - általánosságban és a továbbtanuláshoz szükséges kulcsfontosságú tantárgyak esetében
- tanulási motiváció erősítése
- életpálya-építés,
- összességében az érettségi vizsgára történő felkészítés, az érettségi vizsga megszerzése, lehetőség szerint nyelvvizsgára történő eljuttatás, továbbá felsőoktatásba történő bekapcsolódás esélyének/lehetőségének megteremtése.
Fő tevékenységek:
-
Tanulók mentorálása
-
Bemeneti kompetencia- vagy részképesség-mérés elvégzése, majd azon alapuló egyéni fejlesztési tervek készítése. Az egyéni fejlesztési tervben meghatározott feladatok mentén az előrehaladás rendszeres értékelése egyéni haladási naplók keretében (a fejlesztésben résztvevő tanulók vonatkozásában).
-
Bemeneti mérés-értékelés elkészítése vagy elkészíttetése.
-
Alapkészség fejlesztés, tantárgyi fejlesztés (köznevelési intézményben oktatott tantárgyak tekintetében), részképesség, kompetencia-fejlesztés (pl. szövegértés, szövegalkotás, matematikai, idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése és/vagy IKT kompetenciák fejlesztése, tanulás tanítása, önismeret, önértékelés, szociális kompetenciák), szükség esetén külső szaktanár bevonásával.
-
Családdal való rendszeres kapcsolattartás, szoros együttműködés a szülőkkel a motiváció erősítése, a pozitív jövőkép kialakítása érdekében.
-
Közösségépítő és kapcsolatépítést elősegítő tevékenységek szervezése diákoknak intézményen kívüli szereplők bevonása (az Élő Könyvtár módszerével), ill. intézményi nyílt napokon, információs napokon történő részvétel.
-
A felsőoktatásba való továbbtanulást támogató tevékenységek sikeres érettségi vizsga megszerzését támogató tevékenységek (pedagógiai, szaktárgyi többlettevékenység a kötelező óraszámon felül) felsőoktatási intézmény által szervezett nyílt napon való részvétel.
-
A célcsoport számára a tanulói közösség építését segítő tevékenység (pl. irodalmi est, filmklub, sportkör, szakkör, kirándulás stb.).
-
Pályaorientációs programok megvalósítása, együttműködés kialakítása potenciális munkáltatókkal a tanulók ismeretszerzése érdekében (pl. kormányhivatal munkaügyi osztálya által szervezett pályakezdő fiatalok részére szervezett tájékoztató napokon való részvétel).
-
Pedagógusok, mentorok felkészítése, szupervizionálása, rendszeres esetmegbeszélések (stábmunka) a tanulók fejlesztésében részt vevő mentorok, pedagógusok és szükség szerint szakemberek részvételével.
-
A projekt előrehaladásáról szóló szakmai beszámolók közzététele az intézmény internetes oldalán (minimum két alkalommal, egyszer a projekt megvalósítása során, majd a projekt fizikai befejezésekor).
-
A kötelező óraszámon felüli nyelvtanulás támogatása az egyéni fejlesztésben résztvevő tanulók részére: a nyelvtanulás, minden egyéni fejlesztésbe bevont tanuló számára kötelező a projekt teljes futamideje alatt. (Választható bármely európai nyelv.)
-
Fejlesztőpedagógus alkalmazása.
-
Tanulóbarát környezet kialakítása céljából egy közösségi tér berendezése.
-
Intézmények közötti kapcsolatok megerősítése: intézmények közötti horizontális tanuláshoz kapcsolódó tevékenységek
-
Hálózati tanulás erősítése érdekében kapcsolatfelvétel és együttműködés kialakítása a jelen felhívásban nyertes köznevelési intézményekkel, workshopok szervezése.
-
Pedagógus továbbképzésen való részvétel.